active safty system (سیستم فعال) سیستمی است که در هنگام شزایط دینامیکی خدرو باعث عدم تصادف میشود -ABS-ESP-EBD
passive safty system (سسیتمهای غیر فعال) سیستمی که بعد از تصادف فعال شده و از آسیب جلوگیری میکند. AIR BAG
سیستم ESP جزو سیستمهای فعال است و سبب میگردد تا اصولا حادثه ای رخ ندهد واز بروز آن جلوگیری میکند
داری این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو و برروی سطح جاده و حفظ ثباط آن در هنگام پیچیدن طراحی شده است .اگر راننده با گردش سریع فرمان کنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود بر میگرداند.سیستمESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو را به مسیر اولیه خود باز میگرداند.ESPلغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز برروی یک چرخ کنترل میکند و خودرو را به مسیر مورد نطر راننده باز میگرداند.
سیستمESP با اندازه گیری سرعت هر چرخ به طور جداگانه با سنسور چرخ و همینطور محاسبه زاویه فرمان با سنسور زاویه سنج و شتاب جانبی خودرو با سنسور YAW سنج متوجه انحراف خودرو به صورت OVER STEER یا ANDER STEER میشود که این سیستم با فعال کردن ترمزهای چرخ اختلاف سرعت چرخها(عمل دیفرانسیلی) را از بین برده و از واژگون شدن خودرو جلو گیری میکند.
فرض میکنیم شما با سرعت بالا وارد یک پیچ شدید در این شرایط شما فروان را مطابق با زاویه پیچ به یک سنت میپیچانید ولی خودرو شما مثلا بر اثر لغزنده بودن سطح حرکت یا اشتباه شما در تخمین حد اکثر سرعتی که خودرو توان تحملش را در این پیچ داشته (لیمیت خودرو) دچار پدیده under steer شده با انحراف قسنت جلو و عدم پیروی چرخهای جلو از زاویه فرمانی که شما برای پیچیدن تعین کرده بودید شروع به لیز خوردن به سمت خارج پیچ میکند.
در یک خودرو معمولی یک راننده عادی در صورت مواجهه با چنین پدیده ای فرمان را بیشتر به یک سمت میپیچاند و ممکن است و ممکن است ترمز را هم بفشارد.همه این موارد باعث تشدید در under steer خودرو میشود و باعث انحراف خودرو از جاده میشود.یک راننده حرفه ای در چنین شرایطی پا را از روی گاز بر میدارد وفرمان را به سمت دیگر میچرخاند تا چرخهای چلو مجددا چسبندگی خودرا بدست آورند و با کمی گاز خدرو را وارد به over steer شدن و اصلاح انحراف میکند.
سیستمESPسریعا با توجه به زاویه فرمان خودرو سرعت حرکت و میزان شتاب جانبی وارده شرایطUNDER STEER را حس میکند و برای اصلاح اشتباه شما ابتدا ترمز چرخ جلویی سمت راست (یعنی چرخ خارجی قوس پیچ)را فعال میکند این کار باعث میشود جلو خودرو شروع به گردش به سمت خارجی پیچ کند.بسته به میزان انحراف و سرعت اگر مسیر حرکت اصلاح شد سیستم از مدار خارج میشود.
یک خودرو دیفرانسیل عقب در حالی که وزن بر روی محور عقب چندان هم زیاد نیست با سرعت بالا وارد یک پیچ راستگرد میشوید و در حالی که پدال گاز را هم میفشارید سعی میکنید پیچ را با حد اکثر سرعت طی کنید.در اینجا به دلیل وارد آوردن فشار اضافی به چرخهای عقب و همینطور سبک تر بودن محور عقب خودرو چسبندگی چرخهای عقب را از دست میدهد و شروع به over steer میکند.در واقع با زاویه ای بیشتر از زاویه مورد نیاز برای گردش به سمت راست میپیچد و در صورت ادامه این وضعیت وارد شانه خاکی داخل پیچ میشود که کنترل خودرو در این حالت از دست میرود.سیستم ESP مجددا با اندازه گیری زاویه فرمان و شتاب جانبی وارده سریعا وضعیت over steer را تشخیص میدهد و برای کنترل این وضعیت چرخ جلو سمت چپ (چرخ سمت قوس خارجی پیچ)را با ترمز شدن موجب کشیده شدن سمت چپ خودرو به سمت خارج پیچ و اصلاح over steer میشود این سیستم ممکن است برای اصلاح بیشتر چرخ داخلی(چرخ سمت راست) چرخ های عقب را هم ترمز کند یا کمی نیروی موتوری به عقب اضافه میکند و تا اصلاح کامل مسیر حرکت مطابق زاویه فرمان انجام شود.
ضمنا ESP با اینکه کمک قابل توجهی به ایمنی شما میکند ولی اگر میزان اشتباه شما از درصد نسبتا معینی برای عبور از پیچ بیشتر باشد (مثلا شما با سرعتی وارد یک پیچ بشوید که نیروی ثقل قابل تحمل برای عبور از آن پیچ به صورت محاسبه ای 1.3G باشد در حالی که خودرو شما توان تحمل حد اکثر 0.85G شتاب جانبی را داشته باشد ESP کمک چندانی به شما نمیتواند بکند.